| |

Què és el Llibre de l’Edifici?

Si heu comprat recentment algun habitatge d’obra nova segurament ja heu sentit a parlar del Llibre de l’Edifici. Però sabeu exactament què és el Llibre de l’Edifici?

El Llibre de l’Edifici no és un llibre pròpiament dit sinó un recull, una recopilació de documents. Aquesta recopilació resumeix la història de l’edifici, des de la construcció fins a l’estat actual, ja que tota la documentació que generi l’edifici al llarg de tota la vida útil ha d’anar-se arxivant en aquest “llibre”.

El Llibre de l’Edifici ha d’estar estructurat en tres parts:

  • Quadern de Registre: en aquest apartat hi ha tres subapartats més, que són el capítol de Dades Inicials, que ha d’omplir el promotor de l’edifici, el Registre d’Incidències i el Registre d’Operacions de Manteniment que, en un inici han de quedar en blanc, i que al llarg de la vida útil de l’edifici s’han d’anar omplint amb el registre de totes les incidències i actuacions de manteniment que es vagin fent.
  • Document d’Especificacions Tècniques (DET). Aquest document, com el seu nom indica, ha de contenir la documentació tècnica de l’edifici acabat i el Manual d’Ús i Manteniment. Ha d’estar signat per un tècnic competent.
  • Arxiu de Documents: en aquest apartat hi ha d’haver tota la documentació detallada al capítol de Dades Inicials esmentat més amunt i, posteriorment, s’hi ha d’anar afegint tota la documentació que es generi durant l’ús de l’edifici.

Tot seguit ens centrarem en el Manual d’Ús i Manteniment.

Què és el Manual d’Ús i Manteniment?

A Catalunya, segons estableix l’Ordre del 9 de setembre de 1997, el Manual d’Ús i Manteniment és la part del Llibre de l’Edifici que conté els següents apartats:

  • Les instruccions d’ús, on s’indica com s’ha d’utilitzar l’edifici.
  • Les instruccions de manteniment, on es detallen les operacions que s’han de fer per conservar l’edifici en bones condicions.
  • El pla de manteniment, que complementa les instruccions de manteniment i que ha de descriure les operacions següents:
    • Operacions que poden fer els propietaris o usuaris directament.
    • Operacions que ha de fer personal no especialitzat.
    • Operacions que ha de fer personal especialitzat.
    • Operacions normatives de compliment obligat.

Ara que ja sabem què és el llibre de l’edifici, passem a veure qui és que s’encarrega de verificar que s’hagi formalitzat aquest llibre.

Qui s’encarrega de verificar que un edifici disposa del preceptiu Llibre?

D’ençà de l’entrada en vigor de la Ley 8/2007 del Suelo els Notaris són els encarregats d’exigir l’acreditació documental de la recepció per part de l’usuari de tota la documentació establerta a la llei en les escriptures de declaració d’obra nova. De manera que seran ells, junt amb els Registradors de la Propietat, els que verificaran que el promotor lliura el corresponent Llibre de l’Edifici.

Ara bé, si volem demanar un Fons Next Generation per rehabilitar casa nostra, també haurem de tenir un Llibre de l’Edifici, tot i no tractar-se d’una obra nova. Precisament, l’elaboració d’aquest llibre és una de les actuacions que poden ser subvencionades per aquests fons. Concretament el programa 5 dels FNG subvenciona amb fins a 3.500€ la redacció d’aquest llibre que, a més, és requisit indispensable per poder accedir a les subvencions previstes al programa 3.

Necessiteu un tècnic competent per redactar o completar el Llibre de l’Edifici de casa vostra? A depostal som arquitectes i podem ajudar-vos.

Entrada similar